donderdag 26 mei 2016

Column: Stickers op boeken

Stickers op een boek. Dat is waar ik als boekenliefhebber van gruwel. Uitgeverijen doen het echter graag. Rode stickers met de prijs. € 12,50. Om nog maar eens extra aan te geven dat het teruggerekend naar die goede, oude gulden nog altijd een peperduur boek is. Midprice noemen ze het dan in uitgeversland en dat moet er extra groot op worden geplakt. Zodat iedereen het ziet. Iedereen het begrijpt. Pak je voordeel.

Buiten de stickers met een zo opvallend mogelijke communicatie van de prijs heb je ook nog een heleboel andere soorten. Bijvoorbeeld met teksten als ‘de auteur van de bestseller: Slingeren met kanonskogels’. Voor alle mensen die dat een goed boek vonden maar toch de naam van die auteur niet kunnen onthouden. De sticker als geheugensteuntje. Of stickers met de naam van de boekenprijs die de desbetreffende auteur onlangs heeft gewonnen. Een speciale plakker als het boek is gedrukt op vriendelijk houtvrij papier. Of om aan te geven dat het boek wel heel erg lijkt op dat goed verkopende boek van een andere uitgeverij met vrijwel dezelfde titel of omslag. Stickers met de opdruk 3=2 en de datum tot wanneer die actie loopt.  

Om gek van te worden. Stickers op boeken. Niet alleen voor de nieuwe eigenaar van het boek maar ook voor de boekhandelaar. Ligt het boek al een poosje in de winkel dan is zo’n sticker er met geen mogelijkheid meer af te krijgen. Je kan peuteren tot je nagels zijn verdwenen en je vingers gaan bloeden. Geen beginnen aan. Het kreng blijft op het boek zitten en als het je soms toch mocht lukken, dan blijkt de omtrek van de verdwenen sticker akelig zichtbaar in de omslag van het boek te zijn getrokken. Oeps. Daar had misschien een extra stickertje bij gemoeten dat het geen speciale zuurvrije sticker was.



Waarom in hemelsnaam stickers? Wat is er mis met het ouderwetse buikbandje? Zoals uitgeverij Prometheus dat bijvoorbeeld heeft gedaan bij dat prachtige boek van Alexander Munninghoff. De stamhouder. Door dat bandje een beetje tactisch te verschuiven kan je de titel op de rug heerlijk veranderen in De Stamhoer. Zelfde boek, maar plotseling trek je daar een heel ander publiek mee aan. Daar kan een sticker nooit aan tippen. Buikbandjes zijn ook heerlijk makkelijk te verwijderen. Even je vinger er achter houden en met een kleine en soepele polsbeweging ligt het buikbandje keurig ergens in de buurt van de prullenbak. Stickers en boeken is van hetzelfde niveau als koffie en boeken. Het gaat niet samen. Het moet niet eens bij elkaar in de buurt komen. Het is net zo irritant als de nieuwe trend bij een aantal uitgeverijen om – als bij een tijdschrift – de prijs op de achterkant van het boek te drukken. “Wilt u het prijsje eraf halen?”, vraagt de klant automatisch als ze het boek cadeau willen geven. Moet je dan in één keer de volledige achterkant van het boek afscheuren? Wie heeft dat nou weer bedacht? En om welke reden? Zodat je het cadeau kan geven en de jarige exact weet wat hij of zij over een paar maanden voor jou moet gaan uitgeven? Daar hebben we toch het kassabonnetje voor uitgevonden wat we voorin het boek kunnen schuiven? Zogenaamd omdat het dan makkelijker is als je het moet ruilen als je het boek onverhoopt dubbel mocht krijgen.

Het zou mooi zijn als uitgeverijen binnenkort gaan besluiten om de stickers in de ban te doen. Waarom zo’n met zorg uitgekozen boekomslag verminken met een plakkende mededeling? Het is nergens voor nodig en het zorgt alleen maar voor irritatie. Bestsellers halen er hun neus voor op en bij alle andere boeken ziet de klant zelf wel hoeveel het kost. Want laten we eerlijk zijn: niet de sticker op de voorkant maar de tekst op de achterkant moet – samen met de cover – ervoor zorgen dat de klant het boek wil kopen.

Ook de boekhandel plakt een stickertje op het boek. Hij is mijns inziens de enige die dat mag doen. Op de achterkant. Met de prijs. Die door het Centraal Boekhuis geleverde stickers zijn wél heel simpel te verwijderen. Handig voor de boekhandelaar om te weten wat hij heeft verkocht en welke boeken hij moet nabestellen. Een stickertje met toegevoegde waarde. Tot de aanstaande nieuwe eigenaar van het boek zich bij de kassa heeft gemeld. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten